Baotianforum

Scooter 50cc forum
Aktuellt datum och tid: 2018-08-20 20:16

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Får ej ut full effekt
InläggPostat: 2013-07-16 23:28 

Har bytt från 50cc till 80cc på min Nordia big 50 munstycke också bytt till ett större som medföljde paketet. Tändningen ok. Problem jag får inte ut full effekt och på mellanvarv går den mycket ojämt. Plockade bort hela luftintagets innehåll då går den jämt men jag får inte ut full kraft på den, har även justerat upp ringen på trottelnålen 2 steg för fetare blandning men inget händer på bilden nedan förgasaren jag har på moppen. Stod i instruktioene att man skulle plugga katalysatorn så nära toppen som möjligt jag pluggade roret som kommer ut från toppens sida då en person sa att det var katten, ingen skillnad vad kanjag ha misat vill ju inte köra utan filter i luftintaget och var är kraften?

Bild

Inläggsrubrik: Re: Får ej ut full effekt
InläggPostat: 2013-07-17 08:33 
Användarvisningsbild

Röret som du pluggat är SLS (sekundärluftsystem) inte EGR som sitter på avgasröret och går upp till insuget. Gör antagligen ingen skillnad i effekt.

Då du har 80cc bör du även byta avgassystemet som stryper flödet och gör att man riskerar bränna avgasventilen.
Hur stort munstycke?

Börja med att grundinställa förgasaren, nålen i mitten och luft/bränsleskruven 2,5 varv ut från botten. Justera sedan med ca 1/4 gaspådrag luft/bränsleskruven så du får högsta varvet, får du skruva ut mer än 1-1,5 varv från grundläget så prova med ett större munstycke och tvärtom ifall du får skruva inåt.

Lågfartsmunstycket styr upp till 25% gaspådrag, mellan 25-75% så styr nålen och från 75% och uppåt är det huvudmunstycket. Dina problem verkar ligga i nålens område och kolla först så att moppen går bra i lågfart och sedan i toppfart, efter det så börjar du flytta nålen ett hack åt nåt håll och sedan provar osv..

Se även till att luftfiltret är rent och fint innan du börjar. Kör du med original luftburk eller sportluftfilter.? Ventilerna rätt ställda?

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme