Baotianforum

Scooter 50cc forum
Aktuellt datum och tid: 2018-08-20 20:14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: extremt svårstartad
InläggPostat: 2013-05-15 19:20 

Startar en ny tråd, för att inte kladda ner den gamla.
Fick då till moppen och den gick att köra.beslutade dagen efter mekandet att tvätta av "motorrumet".var riktigt riktigt noga med att täck tändspole/CDI med plast före tvättningen.

Efter tvätten och torkningen så prövade jag att ställa ventilerna på 0.05 både in och ut.
Startade lätt och gick fint på tomgången...till en början.

Började gå ryckigt och små poffa/smattra ur avgassystemet vid högre hastighet.tog mig hem där jag tog isär varenda kontakt jag kunde hitta och blåste torr misstänkte fukt.

Moppen startade inte på el-start eller kick.prövade startgas och bensin rakt ner i förgasaren...stendöd.
Kollade stiftet och det var blött,i med nytt stift och nötte elstart..inge resultar.

Prövade då att små pumpa på gasen, då började den tända för att sen starta.drog i väg för att fiska,moppen på tomgång hela tiden bredvid för att passa den då den var på väg att dö ett par ggr.

När jag skulle hem så testade jag att varva ur den på centralstödet, började "misstända"för att efter lite trixande med gasen varva ur.

Idag en dag senare så orkar inte startmotorn dra runt när den tänder till/samt att jag får bakslag i kicken när jag kickar.långt inlägg men jag börjar va redigt less på moppen nu.

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: extremt svårstartad
InläggPostat: 2013-05-16 07:18 
Användarvisningsbild

Ventilerna...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2013-05-16 20:25 

Ställt ventilerna på 0.10
Startade ganska lätt på kicken med dog när den blev varm på tomgången.vred ut blandskruven 2 1/2 varv, fick igång moppen igen med hjälp av att hålla liiite gas.och då höll den sig även vid liv på tomgången.tyckte mig höra några svaga poffar från avgassystemet.

Tog en tur,stängde av moppen,stog cirka 5min.fick just såpass igång den igen.måste hålla gas för att den ska överhuvudtaget tända till.

När den funkade bra och i samband med avlägsningar av strypningar så bestyckade jag upp förgasaren.har just nu 90 på huvud och 30 nånting på låg fart.men jag ser att munstyckerna på andra gasaren inte är märkta.

Kan det va så att jag har blandat ihop dom bådas förgasarnas munstycken.tänkte som så att det omärkta lågfartsmunstycket är störe?, vet inte vad original ska va för storlek.och det som sitter på nu 30nånting munstycket är för lite och resulterar att moppen bara går att starta om den är kall eller man håller lite gas när den är varm?

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2013-05-17 21:28 
Användarvisningsbild

90 känns kanske lite väl stort, men visst det kan nog funka. Ökade 8-10 storlekar på våra moppar efter avstrypning, och bara högfartsmunstycket. Blandskruven ska vara ute 2.5 varv som grundinställning och nålen i mitten, sen får man justera in sig därifrån.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2013-05-18 12:58 

Haha succé!!.
Hittade äntligen felet (hoppas jag)
Sökte som en dåre i förrådet och hittade min gamla original CDI,bytte och moppen startade direkt.

Liten justering av blandskruven och moppen går perfekt.inga "misständningar"eller poffar ur avgassystemet, bara fin härlig mjuk gång.

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2013-05-18 20:13 
Användarvisningsbild

Trevligt..

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme