Baotianforum

Scooter 50cc forum
Aktuellt datum och tid: 2014-09-23 11:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Variatorvikter onödigt?
InläggPostat: 2009-09-15 17:04 

Hej. Jag var i farten och tänkte byta variatorvikter idag. Dock pratade jag med en mekaniker i bromma som sa att skillnaden var mycket liten och att det i princip är meningslöst. Så jag lät bli. Sedan pratade jag med återförsäljare och de sa att alla baotian hade 5,5-vikter som original. Det var nämligen det jag hade tänkt "byta" till. Har en sprint från 08 och väger 85kg, om det skulle vara av betydelse.

Kanske är det bara att dra rosa kabeln och acceptera att den är lite svag/seg? Eller vad säger ni?

mvh

S

Profil Skicka e-post  

Inläggsrubrik: Re: Variatorvikter onödigt?
InläggPostat: 2009-09-15 17:14 
Användarvisningsbild

Jag har en classic och jag köpte biknets 5grams vikter men det var för lätt så den varade up till 35 och sedan segade den hela tiden så jag satte 5gram, orginal,5gram,orginal....... om man räknar lite så blir det ca 6 gram styck och det gick mycket bättre nu gör den ca 70 på rakan :D
Mitt råd är att köpa flera vikter gör inte som jag :D

InläggPostat: 2009-09-15 17:29 

Min går redan i 70 på rakan, med orginalvikter? Återigen blir jag skeptisk till ett byte...

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2009-09-15 19:02 
Användarvisningsbild

schakalen skrev:
Min går redan i 70 på rakan, med orginalvikter? Återigen blir jag skeptisk till ett byte...

65 för mig, funderar också om man ska byta eller inte

InläggPostat: 2009-09-15 20:23 

Det måste väl ändå finnas fler rutinerade typer på forumet som kan avfärda eller bekräfta vad typerna har sagt om dessa vikter...?

mvh

S

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2009-09-15 20:42 
Användarvisningsbild

Jag har sett olika bud om vilken vikt som original på vikterna. En del påstår att dom har 6gram i std, här stod det 5,5gram & i min verkade det ha suttit 4gram i std från början. Jag köpte en ny std variator från pinalen för ett år sedan, den satt det 4grams vikter i & det kallade dom typ original std... Men i min har jag satt 5,5grammare & det går den helt ok med utan att "grisvarva" längs vägen. Med 4gram låg den på onödigt höga varv men att skillnaden skulle vara jättestor mellen 5,5 & 6 gram osv är väl mer föga troligt, bara man undviker 4 gram så tror jag man klarar sig bra :idea:

baotian@baotians.egetforum.se
http://baotians.egensajt.se
www.mgjmotor.se
http://www.tradera.com/category/categor ... gnr=153462
http://scooterdoctors.egetforum.se/
baotians.egetforum.se

baotian quingqi forum kines moped moppe viking eco classic retro btm qt-9 qt-8 qt-7 qt-12 qt-6 qt-4 GT qt-15 Jonway Wangye Bbenzhou ghost jinlun viarelli hero gy6 tms grecco sprint city rider BENZHOU

Medlem nr: 1463
Kan sälja ny ostrypt/trim CDI & även ställbar modell speciellt för Baotian. PM:a mig vid intresse & för mer info eller se länk.

InläggPostat: 2009-09-15 20:48 
Användarvisningsbild

schakalen skrev:
Det måste väl ändå finnas fler rutinerade typer på forumet som kan avfärda eller bekräfta vad typerna har sagt om dessa vikter...?

mvh

S

DE som kanske anses som rutinerade har diskuterat detta 100gr MINST därför känns din fråga föga intressant...
MEN läs gärna denna tråd viewtopic.php?f=36&t=10785

MEN börja med att väga dina vikter.
Lägg alla på en brevvåg och dela vikten med sex Skin_Colorz_PDT_18

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2009-09-16 09:39 

Jag har svårt att sätta ord på hur jag anser att det fungerar. På vår Classic satt det 8 gr vikter i. Tyvärr visste jag inte det innan jag köpte nya, så vi köpte 4 gr till den. Det är lite för lätt, vilket gör att den varvar lite för mycket. Men det gör ju ingen skillnad på toppfart, både med 4 gr och 8 gr så är ju remmen helt ute när den ökar i varvtal mot toppfart. Med 4 gr börjar dock varvtalet öka först vid ca 60 km/h, med 8 gr började det öka vid kanske ca 35-40 km/h.

Om man inte får vikterna helt fel så ställer man ju bara in (i symbios med tryckfjäder givetvis) vilket "grundvarvtal" man ska ha på moppens karaktär. Det jag kallar för "grundvarvtal" är det varv som moppen har under hela variatorns arbetsområde. Dvs från ca 15 km/h upp till det varvtal där vikterna är helt utslungade, och varvtalet börjar öka tills den inte orkar mer.

Vill man ha en starkare moppe i uppförsbackar så höjer man varvtalet genom att minska tyngden på vikterna => motorn måste varva mer för att vikterna ska slungas ut. Nackdelen är att moppen motorbromsar kraftigt när man släpper gasen.

Dessutom påverkar tryckfjädern bak hur vikterna fram fungerar, då det är just samspelet mellan dessa som gör funktionen. Tryckfjädern bak trycker ihop bakre variatorn, remmen trycks ut där bak och följdaktligen måste den åka in där fram, den är ju en fast längd. När man gasar höjs varvtalet på motorn, vikterna slungas ut och blir tyngre (bildligt talat), därmed pressar de remmen utåt på främre variatorn och därmed inåt där bak, där fjäder håller emot. I och med att remmen förflyttas så ändras utväxlingen och hjulen snurrar fortare med samma varv på motorn.

Gasar man mer så slungas vikterna ut lite till, och farten ökar mer.

Trimmar man mycket så gissar jag på att remmen behöver spännas mer för att inte börja slira på grund av de högre krafterna, dvs man måste byta tryckfjäder då det är den som styr hur spänd remmen är. Om tryckfjädern är kraftigare så behövs det större vikter för att "orka" pressa ut remmen då fjädern är starkare.

Hoppas att någon blev klokare av det här.

1995 Volvo 945 B230FD M47 Flexifuel (Flexitune AutoX4)
1998 Volvo 945 B230FT AW71L ska chiptrimmas och konverteras i samma chip

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-06-24 09:16 
Användarvisningsbild

på 4 takt märker man ingen skillnad.. så hehe vet inte vad man ska göra köp typ 80 cylle:P eller 72 sen kan man hålla på med vikter å grejjer men på 2 takt gör det en SJUKT stor skillnad men ingenting på 4 takt

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-06-24 19:15 
Användarvisningsbild

moppekung skrev:
sen kan man hålla på med vikter å grejjer men på 2 takt gör det en SJUKT stor skillnad men ingenting på 4 takt

Du var ett riktigt snille Skin_Colorz_PDT_04
Variator som variator spelar väl ingen roll om den sitter på 4takt eller 2takt :?:

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-06-25 23:20 
Användarvisningsbild

hahaha okej pröva före du snackar hurru lille kenta:) 4 takt är så klena så man märker ingen skillnad på accerlation om man sätter in 4 g från 5 eller ngt sådant så märker man ingenting bara att den varvar lite mera visst liten skillnad men inte alls mycket, på 2 takt känner man direkt asså det känns som en helt ny moppe

Profil Skicka e-post  

InläggPostat: 2010-08-18 09:21 
Användarvisningsbild

Ack vad fel du har.
Ville bara säga det :)

Profil Skicka e-post  

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme